2 min leestijd
Inspiring cities
15 nov. 2024 13:11
Zo haal je alles uit de kast voor een goed stadsimago – met technieken in licht, geluid en beeld
Als wethouder of citymarketeer binnen de gemeente wil je natuurlijk niets liever dan bezoekers, bewoners en bedrijven die jouw stad zien zoals jij deze ziet. Daarom zet je alles op alles om vol trots dat uit te dragen waar je als stad voor staat. Maar hoe zorg je ervoor dat je de relevante karakteristieken van jouw stad weet te benadrukken? En hoe krijg je het voor elkaar dat men de juiste associaties en emoties bij je stad voelt om een passend en goed stadsimago te creëren? Dat doe je door een juiste sfeer en beleving in je stad weg te zetten. En daar kunnen technieken in licht, geluid en beeld je perfect bij helpen!
DE WAAROM VAN CITYMARKETING
De strijd om meer aandacht, nieuwsgierige bezoekers, trotse bewoners, goede investeringen en nieuwe bedrijvigheid heerst in iedere stad. Iedere stad wil zich namelijk onderscheiden. Het liefst op basis van een goed citymarketingverhaal met vooraf bepaalde associaties en emoties. Zodat iedereen die een bijdrage levert aan je citymarketing, dit eenduidig en consistent doet.
Zet je pareltjes in het licht voor een perfect stadsimago
Dat waar je als stad voor staat, bepaal je niet alleen op basis van gevoelens en associaties die overheersen bij inwoners en bezoekers van de gemeente, maar ook op basis van de zogenoemde ‘pareltjes’ binnen jouw dorp of stad. Bijvoorbeeld die ene bijzondere kerk of basiliek, die eeuwenoude brug, de typerende grachten, dat gezellige dorpsplein die prachtige monumentale panden of hypermoderne nieuwbouw: wat jouw dorp of stad ook typeert, het vormt de kern binnen je citymarketingverhaal. Daarom is het logisch om die pareltjes te benadrukken. Bijvoorbeeld met dynamische sfeerverlichting. Door gebouwen, kerken, bruggen, parken en pleinen te verlichten, kun je niet alleen de authentieke karaktereigenschappen benadrukken, maar ook de aandacht leggen op dat wat jouw stad relevant en onderscheidend maakt
De voordelen van licht, geluid en beeld in je stad
Het verlichten van gebouwen, kerken en andere pareltjes in je stad, brengt overigens nog veel meer voordelen mee. Zo creëer je niet alleen een goede stadsreputatie, maar ook:
1. Een verhoogd gevoel van veiligheid. Dat wat goed zichtbaar en verlicht is, geeft namelijk een veel aangenamer en veiliger gevoel. In de avonduren kan dat ene steegje, park of die onderdoorgang namelijk best wel donker worden. En dat geeft een onveilig gevoel of trekt hangjeugd aan. Niet zo best voor je stadsimago.
2. Een optimale doorstroming. Is het op bepaalde plekken in je stad of dorp met regelmaat (te) druk? Dan kun je door een slimme toepassing van bewegend licht de doorstroom in je stad beïnvloeden. Sensoren kunnen het aantal mensen oppikken. Door het licht zo te programmeren dat het door dynamiek mensen naar een andere locatie beweegt, zorg je voor een goede doorstroom in je stad.
3. Meer sfeer. Een goede stadreputatie staat of valt met sfeer. En de mens van tegenwoordig wordt daarin het liefst verrast. Steeds weer datzelfde plaatje gaat op den duur misschien vervelen. Daarom kunnen we de sfeer in je stad, bijvoorbeeld voor een specifieke straat, brug, tunnel of plein aanpassen naar bijvoorbeeld de kleuren van het seizoen, een evenement of een bijzondere feestdag. En daarmee maken we een bruggetje naar het volgende voordeel: je kunt daarmee ook een sociale rol oppakken.
4. Maatschappelijke rol. Door de kerk bijvoorbeeld roze te kleuren voor Pink Ribbon, of gebouwen oranje te kleuren voor de Orange the World campagne, scoor je in je maatschappelijke rol zeker weten punten.
5. Meet wat bezoekers van je stad vinden. Dankzij speciale apps, bijvoorbeeld de Interact Landmark Social Impact app, kun je meten wat er over je stad wordt gezegd. Techniek staat voor niets!
6. En met deze app en aanvullende technieken, bewaak, beheer en programmeer je zelf je dynamische sfeerverlichting. Lekker connected!
7. Energiezuinig. Hè, maar het toepassen van licht, kost toch juist energie? Niet als je gaat voor een duurzame oplossing. En die kun je dubbel zien: duurzaam als in, energiezuinig dankzij led. En duurzaam als in, kwalitatief goed en dus een duurzame oplossing met een hoog rendement. Mits je met de juiste partijen samenwerkt natuurlijk.
Bovengenoemde voordelen worden versterkt wanneer je ook technieken in geluid en beeld toepast. Denk daarbij aan audiovisuele oplossingen, zoals ledschermen en outdoor digital signage waarop je met voorbijgangers communiceert. Maar ook audiotechnieken die voor meer sfeer en een prettig gevoel zorgen. Ieder puzzelstukje in je citymarketingverhaal moet kloppen!
Alles op een rijtje voor jouw stadsimago
Nog even samengevat:
- Je wilt een goed stadsimago bewerkstelligen.
- Dat doe je op basis van een goede citymarketingstrategie.
- Binnen deze strategie heb je precies bepaalt met welke termen en emoties jouw stad of dorp geassocieerd moet worden.
- Deze associaties komen terug in alle communicatie vanuit de gemeente en worden benadrukt in het complete stadsbeeld: van dat ene stadsplein, tot die bijzondere kerk, monumentale panden en bruggen. Alles straalt dat gevoel uit dat past bij het stadsimago waar je aan bouwt.
- Dat krijg je voor elkaar door een slimme toepassing van technieken in licht, geluid en beeld.
ook een waanzinnig goed stadsimago bouwen?
Denk je ook dat technieken in licht, geluid en beeld een goede tool kunnen zijn om jouw citymarketingverhaal te ondersteunen en een goede stadsreputatie op te bouwen? Tof! Het lijkt ons leuk om van ideeën uit te wisselen. Of je nou al een compleet citymarketingplan gereed hebt liggen, of nog geen idee hebt wat je verhaal kan zijn: wij kunnen je helpen van strategie & creatie tot en met installatie en onderhoud. Neem vrijblijvend contact op met een van onze specialisten om de mogelijkheden te bespreken.