2 minuten
Retail
22 sep. 2021 22:49
Waarom digital signage de klantervaring in jouw winkel verbetert
We kennen het allemaal. Drukte in de winkel, en de enige verkoper rent van hot naar her om alle vragen te beantwoorden. De klanten wachten en wachten, en denken op den duur: “Het duurt te lang. Ik kijk wel online.” Natuurlijk, dit kan altijd voorkomen, bijvoorbeeld bij onverwachte drukte. Niet erg als dat een keer gebeurt, maar als dat te vaak het geval is, kan het zijn dat de klant uiteindelijk afhaakt en niet meer terugkomt. Dat wil je natuurlijk voorkomen. Maar hoe doe je dat? Door te starten met digital signage!
HOE HELPT DIGITAL SIGNAGE BIJ AAN EEN BETERE KLANTERVARING?
Bij digital signage denk je waarschijnlijk aan het afspelen van content op een statisch scherm. Maar zoals uitgelegd in Wat is digital signage? En waarom heb jij het als retailer nodig? hoeft dit niet het geval te zijn. Een belangrijke ontwikkeling in digital signage is namelijk het gebruik van interactie. Dit kan door middel van sensoren. Denk bijvoorbeeld aan schermen die je productinformatie tonen op het moment dat je een product oppakt. Of projecties die reageren op beweging. Op deze manier zorg je dat consumenten productinformatie tot zich kunnen nemen zonder alles te hoeven vragen aan een drukke verkoper. Foetsie, pleite, weg, die lange wachttijden. Meer tijd om te winkelen en daardoor een betere klantervaring.
EEN ONVERGETELIJKE KLANTBELEVING
Een ander belangrijk punt is dat men gewend is om thuis meteen alle productinformatie tevoorschijn te toveren. Computer erbij, of makkelijker nog, je telefoon. Even zoeken op Google, en je vindt 300 pagina’s aan informatie over dat specifieke product. En dat niet alleen, vergelijken is ook peanuts. Een paar verschillende opties googlen, tabbladen naast elkaar open houden en hoppa, je weet meteen welke van de drie opties je wilt. En met een knopje “bestellen” ernaast wordt het koopproces op internet nog makkelijker.
In de fysieke winkel moet je vaak nog eerst alle informatie vragen aan verkopers en dan moet je de producten naast elkaar houden voordat je tot dezelfde conclusie kan komen. Kort gezegd: het kost meer moeite en meer tijd. Niet zo tof voor de klant, helaas.
Door digital signage kan je het gemak van online shoppen naar je winkel halen. Een consument zoekt via de interactieve borden zo alle informatie op, om vervolgens bij jou in de winkel te kopen. Precies wat je wilt! De meeste vragen kunnen op deze manier beantwoord worden, en voor de wat moeilijkere vragen hebben de verkopers nu meer tijd. Dit verbetert de klantervaring enorm, want ga maar eens na: wie houdt er van wachten?
DIGITAL SIGNAGE OM WACHTEN TEGEN TE GAAN
Maar wacht eens! Als we het toch over wachten hebben: het gebruik van digital signage helpt enorm om de wachttijd te beperken. Voor het gevoel dan. Omdat de klant afgeleid wordt door toffe content (die jouw merk versterkt!), lijkt het alsof de klant minder lang heeft hoeven wachten. Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat maar liefst 84% van de klanten heeft aangegeven dat digitale content het wachten in de rij voor de kassa minder saai maakt. En dat wordt onthouden voor de volgende keer. Want die komt er als je digital signage gebruikt!
OP ZOEK NAAR DIGITAL SIGNAGE DIE BIJ JOU PAST?
Wil jij de koopbehoefte van jouw klant ook triggeren door gebruik te maken van digital signage? Leuk! Wij denken graag mee in welke technieken het beste aansluiten bij jouw doelen en behoeften. Neem vrijblijvend contact op!