3 min leestijd

Marketing

Alissa-1.jpg

Alissa Iriks

8 feb. 2021 08:51

Hoe je technieken in licht, geluid en beeld inzet binnen je marketingmix

Denk je aan marketingtools, dan denk je als snel aan advertenties, een website, social media en bijvoorbeeld e-mailmarketing….. Licht als middel binnen je marketingmix? Die klinkt wellicht niet zo voor de hand liggend. Voor de hand liggend of niet, het is wel degelijk een bewezen effectieve tool die je toe kunt voegen aan je marketingmix.

Licht vraagt aandacht

Waarom verlichting? Eigenlijk om een hele simpele reden: licht heeft het vermogen om aandacht te trekken. Om mensen te bereiken. Het valt immers op. En dat waar jij je lichtbundel op schijnt of dat wat je omlijnt met licht, zal meer aandacht krijgen. Dat vermogen om aandacht te vragen, wordt nog groter wanneer je de verlichting gaat combineren met andere technieken, zoals geluid, beeld en geur.

 

Programmeren voor interactie

Daarnaast is het super belangrijk dat je het licht goed programmeert en aanstuurt, een taak voor onze techneuten. Zij kunnen de verlichting bijvoorbeeld dynamisch instellen, waardoor het gaat bewegen, van kleur wisselt, of zelfs reageert op wat er gebeurt in de omgeving. Daarmee ga je echt interactie aan met voorbijganger. Je prikkelt nog meer zintuigen.

Wakker emoties aan

Het leuke is dat je door die technieken te combineren en ze juist toe te passen, emoties gaat aanwakkeren. Hierdoor ga je met licht niet alleen je doelgroep bereiken, maar ook echt raken! Want wie emoties oproept, zet aan tot actie!

 

 

Beïnvloed kennis, houding en gedrag

Marketingdoelstellingen worden natuurlijk vaak geformuleerd op niveau van kennis, houding en gedrag. Per onderdeel geef ik je graag een paar voorbeelden van hoe licht voor een bepaalde beïnvloeding kan zorgen.
 

Gedrag: aankoop stimuleren
Wil je sturen op de aankoop van een specifiek product in jouw winkel of de aandacht leggen op dat ene item in jouw bedrijf, dan kun je er met licht voor zorgen dat mensen langer bij een specifieke plaats (bijvoorbeeld winkelschap) blijven staan, of dat het licht ze langs een bepaalde route leidt waardoor ze onbewust al die producten passeren waarvan jij wilt dat ze aandacht krijgen.
 

Houding: een positief beeld van jouw merk
Is branding een belangrijk onderdeel van je marketingplan? Dan kun je met behulp van lichtobjecten in je pand, of bijvoorbeeld het verlichten van je pand zelf, jouw merkidentiteit beter én opvallend uitdragen. Door het geheel ook in jouw huisstijlkleuren te programmeren, of door bijvoorbeeld specifieke content (beelden) te ontwikkelen passend bij jouw merk, draagt alles bij aan het imago dat je wilt neerzetten.
 

Kennis: meer naamsbekendheid
Werk je aan je naamsbekendheid, dan zou het natuurlijk tof zijn als jouw bedrijfspand, kantoor, winkel of gevel zo opvallend is, dat eigenlijk niemand er meer omheen kan. En dat kan natuurlijk perfect met…je raadt het al: licht. Combineer je dat met technieken die ook andere zintuigen aanwakkeren, zoals geluid, beeld en geur: dan ga je echt die WOW toevoegen!

Wil jij weten hoe licht en aanvullende technieken kunnen inzetten voor het bereiken van jouw marketingdoelstellingen? Tof! Laten we een keertje ideeën uitwisselen en neem vrijblijvend contact op.