3 minuten

Kick-ass kantoren, Marketing, Retail

Laura.jpg

Laura Slaa

4 nov. 2021 15:49

Vier technieken om fans van jouw merk te creëren

Keuzestress. Zo kan het voelen als consument in een zee van opties, waarbij de advertenties en content je om de oren vliegen, vechtend om aandacht. Om tegenwoordig nog echt op te vallen moet je een stapje verder gaan: belevingsmarketing. Creëer een verhaal rondom jouw merk en geef die klant of gast een gevoel mee. Werk dit uit van A tot Z en zorg voor een totaalbeleving die zorgt dat die consument niet alleen een gelukkige klant, maar fan wordt van jouw merk! Klinkt misschien makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er een aantal tools die je hierbij kunnen helpen!

icon-light-bulb.svg
Licht
icon-eye.svg
Beeld
waarom beleving?

First things first: waarom wil je als merk nou per se die beleving creëren? Waarschijnlijk denk je gelijk aan een hogere omzet, maar met een beleving is nog veel meer te bereiken, zoals dus het creëren van fans van jouw merk. Fans worden fans, omdat zij zich met jouw merk kunnen identificeren. Zij hebben een gevoel bij jouw merkidentiteit en zullen daarom ook altijd als eerste bij jouw merk terugkomen, maar deze ook aanprijzen bij anderen en zo weer nieuwe fans creëren!

 
VOORBEELDEN VAN BELEVINGSMARKETING

Er zijn vele manieren om een beleving te creëren rondom jouw merk. Denk maar eens aan hoe andere merken dat doen, bijvoorbeeld de volgende: je reist vandaag met de trein, maar die gaat pas over 20 minuten. Tijd voor koffie, dus! De geur van koffie en zoete broodjes komt je al tegemoet wanneer je de ingang van het koffiezaakje binnenloopt. Je bestelt je favoriete latte, waarna de barista je vraagt om je naam. Dat geeft de hele huiskamersfeer waar je in bent beland gelijk een persoonlijk tintje! Na netjes jouw naam gespeld te hebben, gaat de barista verder met het klaarmaken van jouw latte. Dit alles kan jij op de voet volgen, want het gebeurt vlak voor jouw neus. Niet veel later wordt je naam omgeroepen. Je kijkt naar je beker en ziet dat jouw naam met minstens één spelfout is geschreven. Lachend plof je in één van de comfy fauteuils en deelt een foto van je latte met je vrienden: ‘’kijk wat ze nú weer van mijn naam hebben weten te maken’’.

 
TECHNISCHE TOOLS OM JOUW BELEVINGSMARKETING TE VERSTERKEN

Bovenstaand voorbeeld is één de vele voorbeelden die gelden voor het creëren van een beleving rondom je merk. Dit is natuurlijk op nog veel meer manieren te bereiken, zoals met techniek.

1. digital signage

Vertel je bezoeker, klant of fan een krachtige boodschap via digital signage beeldschermcommunicatie. Dit is dé ideale tool om jouw merkidentiteit uit te stralen en een verhaal te vertellen, maar ook om te informeren, amuseren en activeren. Lekker multifunctioneel inzetbaar dus!

 

2. led videowall

Een muur vol met dynamische- en misschien wel interactieve content? Dat kan met een LED videowall! Of zoals wij hem ook wel noemen, de wall of WOW! Met spetterende content maak je echt een verpletterende indruk! Je valt direct op, of het nou in een winkel is of een kantoorpand. Mensen weten jou te vinden!

 

3. presentatieschermen in vergaderruimtes

Jouw klanten op kantoor fan maken? Zorg dan voor interactieve presentatieschermen! Hierop kan je niet alleen interactieve presentaties geven, maar bijvoorbeeld ook grappige funfacts, een smoelenboek en een welkomstbericht tonen. Handig voor als je afspraak even moet wachten. Zo wordt het niet saai en heeft deze afspraak zeker wat te vertellen als hij straks weer terugkomt bij zijn collega’s!

 

4. sensoriek

Door sensoriek in te zetten in combinatie met bovenstaande technieken, krijg je een gepersonaliseerde totaalbeleving voor iedere klant, gast of fan! Sensoriek kan bij binnenkomst namelijk een klant of gast herkennen en een gepersonaliseerde welkomstboodschap tonen op een LED videowall of via de digital signage. En dat is slechts één van de vele, gepersonaliseerde mogelijkheden die sensoriek biedt!

 

 
WELKE BELEVING PAST BIJ JOUW MERKIDENTITEIT?

Voordat je aan de slag kan met het optimaliseren van beleving in jouw marketing door middel van technieken, moet je weten wat er écht bij jou past. Wat zijn de doelen die je wil bereiken en wat is de diepste laag van jouw merkidentiteit? Pas als je dat helder hebt, weet je welke technieken en content daar het beste bij passen. Om hierachter te komen hebben wij een kick-start sessie ontwikkeld. In deze creatieve sessie gaan we samen vanuit verschillende invalshoeken kijken naar jouw doelen en waarden. Dit is de eerste stap naar het technisch, creatieve concept! 

 

OOK BELEVING IN JOUW MARKETING?

Wil jij jouw klanten of gasten ook fan maken van jouw merk met slimme techniek als tool? Daar kunnen wij je bij helpen! Neem contact met ons op en wie weet zien wij je snel tijdens een creatieve sessie!