2 minuten

Inspiring cities

Laura.jpg

Laura Slaa

12 okt. 2021 22:49

Met deze techniek verbeter jij de doorstroom in jouw stad of gemeente

Te lang wachten voor een stoplicht, filerijden, toeterende en mensen die op willekeurige plekken stil gaan staan. Het zijn irritatiepunten die bij iedereen op drukke punten in een stad of gemeente voor komen. Ook op de stoep of in de binnenstad kan het drukker worden, denk maar aan de laatste keer dat jij sinterklaasaankopen hebt gedaan op de avond voor pakjesavond. Door slimme technieken in te zetten kan je ervoor zorgen dat de doorstroom in een stad of gemeente geoptimaliseerd wordt. Welke technieken dat zijn, dat lees je in deze blog!

icon-light-bulb.svg
Licht
Waarom doorstroom verbeteren?

‘Te druk’ is een veelvoorkomende reden voor mensen om niet naar een bepaalde plek te gaan. Daarbij wordt het vaak als vervelend ervaren om te lang te moeten wachten, maar ook wanneer je bijna van je sokken wordt gelopen of gereden als het ergens te druk is. Niet zo gek, vinden wij! Daarom is het voor sommige steden en gemeenten tijd om drukke plekken aan te pakken om zo de doorstroom te verbeteren.

Slimme verlichting om doorstroom te verbeteren

Een techniek die misschien iedereen wel kent zijn slimme verkeersstoplichten. Dit is een slimme techniek die ervoor zorgt dat bijvoorbeeld fietsers in de regen niet te lang hoeven te wachten voor een stoplicht, maar zo snel mogelijk naar hun droge plaats van bestemming kunnen komen. Maar ook andere slimme verlichting kan worden ingezet om de doorstroom in een stad of gemeente te optimaliseren. Denk bijvoorbeeld aan verlichting die net iets anders kleurt of feller schijnt dan op andere plekken. Zo worden mensen als het ware door de verlichting geleidt.

Voorbeeldcases

Twee voorbeelden waar slimme verlichting wordt toegepast om de doorstroom te verbeteren vind je in ons eigen Brabant. In de Willem ll tunnel in Tilburg, bijvoorbeeld. Deze tunnel reageert op verschillende omgevingsfactoren, waaronder de hoeveelheid mensen in de onderdoorgang. Wat dat betekent? Extra veiligheid, minder vandalisme en een algemeen betere doorstroom. De hoeveelheid licht wordt namelijk aangepast op de hoeveelheid mensen in de tunnel. Zo is er altijd genoeg zicht in de onderdoorgang en dus ruimte voor een optimale doorstroom.

Een ander voorbeeld is de Zwerm in Eindhoven. Deze onderdoorgang reageert net als de Willem ll passage op de hoeveelheid auto’s die passeren. De verlichting beweegt mee met de verkeersstromen in de onderdoorgang. Hoe meer auto’s, hoe sneller het licht. De zwerm vogels in dit kunstige lichtobject vliegen als het ware mee met de auto’s en past zich ook aan op ieder seizoen, want in de donkere dagen is een goede verlichting natuurlijk pré! Dit zorgt voor een prettige sfeer en uitstraling en daarmee ook voor een betere doorstroom in de onderdoorgang.

 

MAAR WACHT. ER IS MEER!

Het wordt voor veel gemeenten steeds belangrijker om inzicht te krijgen in de hoeveelheid mensen in een stad; het meetbaar maken van bezoekers. Dit is belangrijke data waarmee ook weer die doorstroom verbetert kan worden, maar ook bijvoorbeeld ondernemers baat bij hebben in verband met het inzetten van personeel. Ook in tijden van bijvoorbeeld een pandemie is dit nuttige informatie. Dit kan met verschillende, datagedreven technieken. Deze technieken meten bijvoorbeeld de hoeveelheid ‘schimmen’ die langslopen of werken op het meten van hitte. Voor iedere plek of ruimte is er wel een slimme oplossing te bedenken!

 

Ook de doorstroom in jouw stad of gemeente verbeteren?

Heb jij ook zo’n druk knelpunt binnen jouw gemeente of wil je de algemene doorstroom graag verbeteren? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze specialisten! Zij kunnen jou inspireren op het gebied van de doorstroom binnen jouw stad of gemeente.