EXPERIENCE

the new retail

De manier waarop consumenten winkelen is de laatste jaren enorm veranderd. Dat is geen geheim. Online shoppen heeft een vlucht genomen en webwinkels schieten als paddenstoelen uit de grond. Nooit was het eenvoudiger om kleding, elektronica, verzorgingsproducten en zelf meubels en boodschappen online te bestellen. Wil je als retail-ondernemer dus nog mee kunnen, zul je mee moeten veranderen.

WIJ CREËREN DE ULTIEME BELEVING VOOR O.A.:

  • Winkelketens
  • Winkelcentra & passages
  • Showrooms
  • Juweliers
  • Kapperszaken
  • En nog veel meer...

BEKIJK PROJECTEN

Ervaar het theater dat retail heet

Op een fijne lentedag, het zonnetje breekt nét door, wandel ik door de winkelstraat, op zoek naar het perfecte jurkje voor de zomer. ‘Hmm… dat ruikt lekker!’ Verrast blijf ik staan en kijk even om me heen. ‘Volgens mij komt het uit die winkel…’ Ik draai me om en meteen valt de stijlvolle etalage me op. Het gebruik van kleur, aparte materialen en dynamisch licht trekken me automatisch naar binnen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

Benieuwd wandel ik naar binnen, waar ik meteen zie wat de mannen- en wat de vrouwenafdeling is. ‘Wauw!’ Daar hangt de perfecte jurk, met daarachter een scherm waar een model het aan heeft en loopt, zodat ik kan zien hoe de jurk valt. ‘Deze is perfect…’ Jammer genoeg hangt mijn maat er niet tussen. Maar voordat ik de kans krijg om teleurgesteld de winkel uit te stappen, komt de retailer naar me toe. “Ik denk dat jouw maat op de paspop zit, zal ik hem er af halen voor je?” Ik knik enthousiast. Eenmaal in de paskamer valt de relaxte muziek me op. En wat gaaf dat ik de normaal zo felwitte lampen kan dimmen! Bij de kassa word ik vlot geholpen door de retailer. Verrast en tevreden ga ik met mijn gave jurkje, mooi ingepakt in een tof vormgegeven tas de deur uit. Hier kom ik zeker terug! 

De kracht van beleving in de retail

Een succes maken van je winkel lijkt veel op theater maken. Het gaat erom dat je dagelijks een show opvoert en jouw klant blijft verrassen. Bij Livingprojects noemen we dit: het creëren van een geluksmoment. Retail is niet meer ‘een winkel openen en wachten tot mensen binnenstappen’. Het gaat erom dat je precies weet waar jouw klant inspiratie opdoet, hoe hij je winkel weet te vinden en hoe je na de aankopen in contact blijft. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GFK blijkt dat 70-80% van de aankoopbeslissingen gemaakt wordt op de winkelvloer. Er liggen dus nog volop kansen voor retailers!

Aandacht op de klantenreis, oftewel de ‘customer journey’. De beleving is waar de nieuwe focus binnen retail moet liggen. Want dat is waar je als winkel waarde kunt toevoegen en het verschil kunt maken. Dat is waar de kansen liggen. Maar hoe pak je dat aan?

“Hoe zorg ik dat mijn klant ook echt koopt?”

images/Design/bijenkorf.jpg

Winkelbeleving

Winkelbeleving

Echte beleving ontstaat als een consument zodanig betrokken raakt bij de gebeurtenis dat hij een blijvende indruk op doet. Deze beleving creëer je niet zomaar. Daarvoor moeten interieur, licht, geluid, geur en beeld volledig met elkaar en met het branding-concept in lijn liggen. Want het maakt natuurlijk wel uit wat de propositie van de winkel is, wie de doelgroep is en wat de winkel wil uitstralen.

Lichtplan

Een goed lichtplan houdt hier rekening mee. Verlichting heeft uiteindelijk 3 functies: het licht producten uit, het roept gevoelens op en het zorgt voor herinneringen. Samen stimuleren deze drie dingen het koopgedrag. Flexibiliteit is daarbij superbelangrijk om te zorgen dat de juiste beleving op de juiste plek op het juiste moment ontstaat. Fel wit licht kan bijvoorbeeld goedkoop ogen; warm licht juist gezellig; mannen ervaren licht anders dan vrouwen; in de winter is licht anders dan in de zomer en ga zo maar door. Livingprojects begrijpt hoe een winkelconcept is opgebouwd en heeft bovendien de technische kennis dit te vertalen naar een lichtplan.

Het theater dat retail heet

Je kunt het werken aan ‘belevenissen’ vergelijken met theater maken: de winkeleigenaar of -manager is de regisseur, de winkel het podium, de medewerkers de acteurs en klanten vormen het publiek. Aangezien je niet oneindig dezelfde voorstelling kunt voorschotelen aan je publiek, zul je het podium telkens opnieuw moeten inrichten en de medewerkers anders laten ‘acteren’.

images/Design/schoonenberg.jpg

Waarom Livingprojects als retailpartner?

• Wij zijn ervaren in het maken van technische totaalconcepten.
• Wij weten wat er speelt in de markt, waardoor wij je kunnen helpen met het maken van een uniek en vooral onderscheidend concept.
• Maak je geen zorgen! Wij begeleiden je door het hele proces; van allereerste idee tot en met implementatie en service.
• Wij hebben diepgaande kennis van ledverlichting en kleur.
• Wij zijn specialist op het gebied van aansturing en programmering.
• Wij hebben ervaring met zowel grote als kleinere retailconcepten en retailprojecten.
• Wij hebben een onafhankelijke positie in de markt waardoor producten van hoge kwaliteit en specifieke eigenschappen geselecteerd worden.
• Wij zijn op de hoogte van de nieuwste innovaties en trends.

De kracht van ledverlichting

• Voor het maken van theater in je winkel is een dynamische lichtsoort als led een makkelijke tool. Je kunt allerlei zones digitaal programmeren, daardoor kun je er makkelijk mee spelen, en het kan gemakkelijk aangepast worden naar een nieuw gewenste scène, sfeer of thema.
• Ledverlichting is duurzaam en energiebesparend.
• Omdat je alle kleuren van de regenboog tot je beschikking hebt, heb je ook sfeerbeleving zelf in de hand.
• Een ander zeer belangrijk voordeel: in led ontbreken infrarood en UV. Daardoor wordt het minder warm en verkleuren de producten in je winkel minder snel.

Overtuigd?

Neem dan direct contact op met onze adviseurs!

Neem contact op