Hoe maakt u van een nachtje hotel een unieke beleving?

We leven in een tijd van een overschot aan keuzes.

We leven in een tijd, waar techniek en innovatie sneller gaat als ooit te voren.

We zijn verwend en we zijn veel gewend.

Dit is een tijd waarin u zich als bedrijf moet onderscheiden om te kunnen groeien.

 

Ook in de hotelbranche gaat het steeds minder om alleen maar lekker te slapen en een croissantje bij het ontbijt. Gasten zijn meer gewend en verwachten meer. Het verblijf moet goed zijn. Liever eigelijk perfect. Maar wat de gast éigenlijk wil, is perfect.. met nog en beetje meer. En dat beetje meer kunnen wij geven. Niet door alleen het bed nog mooier op te maken of bij het inchecken extra te glimlachen. Dit zijn elementen die toevoegen aan een positieve associatie met het hotel, maar dit zijn ook vaak de factoren waar het grootste gedeelte van de (serieuze) hotels zich al mee bezig houden.

Uiteraard dient u als hotel ervoor te zorgen dat de basis van alle voorzieningen en service tot aan de puntjes verzorgd is. Hiermee voldoet het hotel aan de verwachtingen van de hotelbezoekers. Echter, uit meerdere onderzoeken is gebleken dat mond-tot-mond reclame vooral ontstaat door het overtreffen van de verwachtingen. Het brengen van de delight-factor. Het geven van een totaalbeleving, die positieve emoties en wow-effecten oproept.

 

Het prikkelen van de zintuigen van de bezoeker: het wow-effect

De belevingseconomie speelt op en het opwekken van positieve emoties wordt steeds belangrijker om bezoekers te winnen. Beleving als onderdeel van het productenpakket en als maatstaaf voor een belangrijk onderdeel binnen het monitoren van de klanttevredenheid.

Zo ontstaat er een tweedeling binnen de hotelsector: de low-budget hotels, die zicht positioneren op prijs; tegenover de hotels die zich als tegenreactie gaan onderscheiden door middel van meer beleving, thematisering, luxe en andere bijzondere concepeten. (bron: Rabobank Cijfers & Trends 2014-2015)

 

Geurbeleving in hotels

Geuren worden gebruikt om positieve herinneringen en gevoelens in het hotel in het brein van de bezoeker te verankeren (zo denk ik bij het ruiken van kokos nog steeds aan mijn eigen vakantie in Las Vegas). Daarnaast worden subtiele geuren gebruikt om het verblijf van zowel de bezoeker, als de medewerker prettiger te maken. Ten slotte kunnen de welbekende achtergrond- en liftmuziekjes plaatselijk worden vervangen door muziek en geluid passend bij het tijdstip van afspelen, het doel van de ruimte, het bezoekersprofiel en het thema van het hotel.

 

Een gepersonaliseerde hotelkamer: belevingsthema's

Kunnen we de verwachtingen van de hotelbezoekers nog meer overtreffen, hen in de watten leggen en de hotelsuites omtoveren tot een onvergetelijk verblijf?

Natuurlijk kan dat. We leven immers in een tijd van ongekende mogelijkheden. Zo kunnen er door de bezoeker zelf, door middel van een slim stukje programmateur in te hotelkamers, bepaalde voorgeprogrammeerde belevingsthema's geselecteerd worden. Denk aan thema's als 'relaxing', 'nature', en 'active', waarbij de kleur van de ledverlichting met één druk op de knop wordt aangepast aan het gekozen thema. Automatisch geactiveerd met een bijpassende geur, geluid en eventueel beeld.

 

Gepersonalsieerde hotelkamers

Als bovenstaande nog niet genoeg is om de topkamers in een hotel mee te verrijken, dan kunnen we hotelkamers 'personaliseren'. De ultieme hotelmarketing op het niveau van een individu. Zo kan een thema van te voren door een medewerker van het hotel ingesteld worden op de wensen van de persoon die de kamer zal betreden.

Is er bekend dat de betreffende bezoeker komt voor een heerlijke exotische vakantie en verzot is op kokos? Dan kan deze persoon bij binnenkomst verrast worden met een heerlijke zachte kokosgeur, een exotisch muziekje en rood/gele lichttinten die hem aan een mooie zonsondergang doen denken bij binnenkomst met op het welkomstbeeldscherm:"Welkom op uw kamer, meneer Jansen. Er staat een welkomstcocktail voor u klaar."- Happy holidays!

Meer blije hotelbezoekers middels beleving: verlichting, kleur, geur, geluid en beeld.

 

Nieuwsgierig?

Geïnteresseerd in de mogelijkheden van totaalbeleving voor uw hotel? Heeft u een hotel of kent u iemand die een hotel bezit of hotel manager is? Dan kan bovenstaande natuurlijk erg interessant zijn. Kom gerust eens vrijblijvend langs in onze spectaculaire Experience Room!

U kunt daarvoor direct een afspraak met ons maken.