Creëer uw unieke winkelbeleving in vijf stappen

Webwinkels lijken tegenwoordig als paddenstoelen uit de grond te schieten en fysieke winkels lijken flink onder deze opkomst te lijden. Om het hoofd boven water te houden, wordt er een beroep gedaan op de creativiteit van de retailer. Geef consumenten een reden om naar uw winkel te komen en creëer een unieke winkelbeleving. Het werken aan een winkelbeleving is vergelijkbaar met het maken van theater. Deze theatervoorstelling raakt iemand persoonlijk en speel in op de emotie. Maar, een theaterstuk creëert men niet zomaar, een winkelbeleving, ook niet. Hieronder vind u vijf stappen die succesvol zijn bij het creëeren van een unieke beleving bij uw publiek.

 

Stap 1. Kies de juiste verlichting

Licht is emotie en eigenlijk hét belangrijkste aspect van een ruimte. Voor een groot deel bepaalt verlichting hoe mensen zich voelen. Het is dus het perfecte instrument om klanten te sturen. Verlichting moet op de juiste plekken schijnen waar u theater maakt in de winkel. Zo maken supermarkten bijvoorbeeld goed gebruik van lichtspots. Doordat de lampen niet direct gericht staan op de schappen, ontstaan er natuurlijk schaduwen waarin consumenten zich prettig voelen. Belangrijke plekken of presentaties in de klantreis, zoals de koks die lekkere dingen bereiden, worden juist weer extra uitgelicht.

Ledverlichting is daarentegen erg dynamisch; waarmee u sfeerbeleving zelf in de hand hebt. Daarnaast kan ledverlichting zelfs vóórdat de klant binnen is een grote rol spelen. Zo kunt u er de aandacht van voorbijgangers mee trekken door contrast en beweging. Uw winkel wordt daarmee een theater, waarbij u als retailer het verhaal zelf kan vertellen, zo uitgebreid als u zelf wilt.

 

Stap 2. Kies de juiste muziek

Ruimtes ervaren we niet alleen door wat we zien, maar ook door wat we horen. Het is, net zoals in het theater, een onderdeel van uw show. Geluid beïnvloedt het koopgedrag van de klanten meer dan u denkt. Uit onderzoek blijkt dat retailers via muziek steeds gerichter kunnen ingrijpen in de beleving van de consument. Hierbij gaat het om de perceptie van: kwaliteit, prijs, tempo van handelen, de verblijfsduur en de productkeuze. Wanneer u bijvoorbeeld problemen ondervindt op het gebied van kwaliteitsperceptie, kunnen die worden aangepakt door muziek te kiezen die door de consumenten geassocieerd wordt met luxe. Zo steeg de omzet van een slijterij, die aanvankelijk standaard popmuziek draaide, met 15,7 procent door het aanpassen van muziek die beter paste bij de beoogde merkidentiteit. Cruciaal is dus het bewust kiezen van de muziek.

 

Stap 3. Kies het juiste beeld

Beeld kan worden samengesmolten in het retailconcept en de winkelbeleving bij consumenten versterken. Door het plaatsen van interactieve schermen in de winkel, waar klanten sociale media kunnen raadplegen én online kunnen bestellen, wordt de nee-verkoop tegengegaan en daarmee het assortiment vergroot. Tevens is het mogelijk om met een geurverstuiving een bepaalde beleving mee te geven wanneer iemand dichtbij het scherm staat. Met geluid, beeld op de schermen en belichting wordt een totaalgevoel gegeven.

 

Stap 4. Kies de juiste geur

Geur bepaalt in grote mate hoe we een ruimte, dus ook een winkel ervaren. Uit onderzoek blijkt zelfs dat 75 procent van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Offline winkels kunnen zich daarmee onderscheiden door het publiek een ervaring aan te bieden en hen kennis te laten maken met de producten. Zo is het online bestellen van producten van bijvoorbeeld Rituals toch minder leuk. Veel retailers spelen hier soms al handig op in door consumenten producten te laten proeven of de winkel te voorzien van een aangename geur, zoals parfumeries.

 

Stap 5. Kies de juiste retailtechnologie

Programmateur op de winkelvloer is een belangrijk onderdeel van de winkelbeleving. De scheidingslijn tussen de digitale én fysieke wereld vervaagt steeds verder en deze werelden vloeien middels programmateur steeds meer in elkaar over. De Burberry Flagship Store in Londen begrijpt heel goed hoe u een klantbeleving kunt creëeren door middel van programmateur. Via de hoofdingang ziet u een groot scherm van ruim zes bij acht meter midden in een grote ronde zaal hangen: het lijkt er op een hedendaagse amfitheater. Het scherm is zo groot dat het direct de aandacht trekt, zeker wanneer het geluid geregeld harder gaat. Het gaat om meer dan winkelen alleen, het gaat om het ontdekken van nieuwe dingen.

Wanneer alles goed op elkaar is afgestemd, zult u uw klanten een unieke beleving geven. Wat maakt uw winkel nu juist zo uniek? Waarin bent u goed? Waarom komen consumenten juist naar uw winkel? Het antwoord hierop is: een beleving creëeren die zorgt voor emotie. En emotie doet kopen! Kortom: werk aan de winkelbeleving.

 

Deze blog is geschreven door Tamara Alba, schrijfster van de whitepaper 'Werk aan de winkelbeleving'