5 Tips voor de ultieme etalage

Tijdens de donkere dagen voor kerst wandel ik door de winkelstraat, op zoek naar het perfecte cadeau voor de feestdagen. 'Hmm.. dat ruikt lekker!' Verrast blijf ik staan en kijk even om me heen. 'Volgens mij komt het uit die winkel..' Ik draai me om en meteen valt de stijlvolle etalage me op. Het gebruik van kleur, aparte materialen en dynamisch licht trekken me automatisch naar binnen. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt.

De retailwereld draait sneller om haar as en retailtrends volgen elkaar vlug op. Als retailer redt u het niet meer door 'leuke producten te verkopen'; u zult een stevig concept neer moeten zetten om succesvol te blijven. Want uiteindelijk gaat het erom dat de koopknop van de potentiële klant gevonden wordt en dat de benodigde omzet behaald wordt.

 

Customer journey

Het begin van de klantreis begint in de winkelstraat al: het is tijd om de bezoeker voldoende te verrassen en te prikkelen zodat deze als vanzelf naar binnen loopt. De etalage is een essentieel onderdeel geworden om de aandacht te trekken. Wij geven 5 tips voor de ultieme etalage die de potentiële klant naar binnen haalt en de koopknop activeert.

 

1. Winkelconcept

Bekeken vanuit de customer journey in de etalage -samen met de gevel-  de eerste indruk voor de potentiële klant. Om de juiste doelgroep te bereiken zult u goed moeten nadenken over uw concept. Uw winkelconcept is de basis voor de gehele winkel, en natuurlijk ook voor de etalage. Als u de etalage krachtig inzet, is de kans groot dat de klant uiteindelijk meer koopt dan hij oorspronkelijk van plan was. Een zinnenprikkelende etalage creëert u niet zomaar. Daarvoor moeten interieur, etalageverlichting, geluid, geur en beeld volledig met elkaar en met het branding-concept in lijn liggen.

Breng u customer journey in beeld en zet een krachtig winkelconcept neer wat u doorvertaald naar de winkelvloer. Op deze manier creëert u het eerste zichtbare podium van uw winkel om theater te maken.

 

2. Stopping power

Stopping what?! De retailer heeft maximaal 7 seconden de tijd om de aandacht van voorbijgaande shoppers te trekken. Dat zijn 7 korte seconden om de potentiële klant te verrassen en stil te laten staan voordat hij de beslissing neemt om binnen te stappen. Hiervoor is een duidelijke etalage nodig. Kies dus een uitgesproken thema, productgroep of campagne om te belichten, en bedenk hierbij wat de boodschap is. Wilt u verrassen, inspireren, informeren of wellicht shockeren?

Bij een goede etalage moet u in maximaal 7 seconden laten zien wat de boodschap is. De etalage moet duidelijk en overzichtelijk zijn en een heldere compositie hebben.

 

3. Prikkelende etalageverlichting

Om de etalage te laten opvallen is het meest belangrijke onderdeel verlichting. Allereerst moet de etalage voldoende verlicht zijn. Middels een dynamische lichtsoort als ledverlichting is het eenvoudig om een flexibele opstelling en thema te kiezen. Een ander visueel aspect is beeld. Narrowcasting geeft interactie met de klant en geeft de mogelijkheid om producten up to date te presenteren en acties te lanceren. Beeld kan een altijd aanwezige factor zijn waardoor mensen na sluitingstijd ook geprikkeld worden.

Implementeer etalageverlichting in combinatie met beeld. Op deze manier creëer je een dynamische, levende etalage die mensen aanspreekt.

 

4. Cross-selling

Wat zijn koopmotieven van uw klant? 80% van de aankopen wordt gemaakt op de winkelvloer. Dit betekent dat er voldoende kansen liggen voor retailers. Hiervoor is er één essentieel onderdeel: service. Maak het uw klant gemakkelijk. Hoe? De klant heeft al een koopintentie, gebruik dit om een aanvullend product te verkopen. Op deze manier laat u zien dat u servicegericht bent. Daarnaast is het een uitstekende manier om de omzet en/of marge te verhogen. De drempel om over te gaan tot een extra aankoop is op dat moment namelijk laag. De klant is immers al in de mood en wordt actief op een idee gebracht.

Denk eens na over de cross-selling met producten van andere winkeliers uit uw straat. Een voorbeeld: bent u een juwelier en is er in de buurt een modezaak? Maak dan een etalage die een mooie outfit combineert met uw sieraden.

 

5. Totaalbeleving

Etalageverlichting gecombineerd met onderdelen als geurmarketing en geluid maken de etalage de ultieme beleving. Op deze manier worden alle zintuigen geprikkeld en wordt de koopknop van uw klant geactiveerd. Durf te spelen met de presentatie en stel deze bij waar nodig.

De combinatie van etalageverlichting met geurmarketing en geluid is de ultieme zinnenprikkeling. Maar liefst 75% van onze emoties wordt bepaald door wat we ruiken. Daarnaast roepen geuren sterke herinneringen op. Geluid is een extra aandachtstrekker. maar let op! Slim aandacht vragen doet u in stappen: te harde, opdringerige muziek werkt tegen, terwijl aangename muziek een warm welkom is.

 

- Annemieke Casteelen, Experience inspirator

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Breng uw customer journey in beeld en zet een krachtig winkelconcept neer wat u doorvertaald naar de winkelvloer. Op deze manier creëert u het eerst zichtbare podium van uw winkel om theater te maken.